Category Archives: Kembara Ilmu

SAYANGkah kita?

Alhamdulillah syukur pada Allah, hari ini Allah kurniakan perasaan yang jauh dari kesedihan. Walau pun diri ini tahu bahawa diri ini tidak layak langsung untuk memperoleh nikmat ini..namun, Alhamdulillah…

kata Allah, ‘La in syakartum la azidanna kum’ sekiranya kamu bersyukur, nescaya akan Aku tambahkan untuk kamu (nikmat-nikmat)..

Alhamdulillah di atas nikmat KEHIDUPAN..

Alhamdulillah di atas nikmat ISLAM..

Alhamdulillah di atas nikmat IMAN..

Alhamdulillah di atas nikmat SIHAT..

Alhamdulillah di atas nikmat orang-orang yang TERSAYANG di sekeliling diri ini..

Alhamdulillahi rabbil ‘alamin….

Hakikatnya, diri ini adalah seorang hamba kepada Allah YANG MAHA PENGASIH (ARRAHMAN) dan MAHA PENYAYANG (ARRAHIM)..

Kata seorang ukhti, cuba kita bayangkan diri kita sebagai seorang hamba kepada seorang tukang besi, sudah tentu kita juga akan membuat besi seperti mana tuan kita. Begitu juga jika kita hamba kepada seorang tukang jahit, sudah tentu kerja-kerja menjahit akan menjadi sebahagian dari kehidupan kita.

Lalu, bagaimana pula peranan kita sebagai hamba kepada YANG MAHA PENGASIH (‘ibaadurrahman)? Sewajarnya hidup kita juga sepatutnya diwarnai sifat-sifat kasih sayang kerana Allah dan sesama manusia..bukankah begitu?

Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda:

Di antara doa Nabi Daud ’alihis-salaam ialah: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412)

Lalu bagaimana kita menjadi hamba kepada YANG MAHA PENGASIH? Allah sudah memberikan kita jawapannya:

seperti kata-kata Allah dalam surah al Furqan ayat 63-76;

  • Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini;

 

  • Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang tekun mengerjakan ibadat kepada Tuhan mereka pada malam hari dengan sujud dan berdiri,

     

  • Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, sisihkanlah azab neraka Jahannam dari kami, sesungguhnya azab seksanya itu adalah mengertikan. Sesungguhnya neraka Jahannam itu tempat penetapan dan tempat tinggal yang amat buruk”;

     

  • Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.

     

  • Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina; dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya; Akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat, dan ia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan, –

     

  • Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

     

  • Dan sesiapa yang bertaubat serta beramal soleh, maka sesungguhnya (dengan itu) ia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat;

     

  • Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya.

     

  • Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat keterangan Tuhan mereka, tidaklah mereka tunduk mendengarnya secara orang-orang yang pekak dan buta.

     

  • Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.

     

  • Mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat yang tinggi di Syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya, Mereka kekal di dalam Syurga itu; amatlah eloknya Syurga menjadi tempat penetapan dan tempat tinggal.

Wa Allahu a’lam

*Refleksi post-PMS (PERHIMPUNAN MUSIM SEJUK 2011)*

Advertisements

Siapakah Pengarang Al Quran?

Bismillahirrahmanirrahim…

Sebagai seorang muslim, tidak dapat dinafikan bahawa Al Quran merupakan sumber rujukan terpenting dalam kehidupan kita. Namun, sejauh manakah keyakinan kita terhadap kredibiliti Al Quran sebagai suatu arahan dan perintah dari Allah swt? Adakah keyakinan itu mampu teguh sekalipun disangkal oleh banyak pihak?

Di sini, saya kongsikan sedikit isi penting dari buku berjudul ‘Keaslian Al Quran’ karangan Mohd Amin Yaacob dan Lim Jooi Soon. Diharap ia dapat menambah keyakinan yang sedia ada tentang keaslian Al Quran inshaAllah..

——————————-*******—————————————*******——————————————-

Rujukan: Keaslian Al Quran

Pengarang: Mohd Amin Yaacob dan Lim Jooi Soon

Dalil tentang Sumber atau Pengarang Al Quran:

Dari Al Quran:

Surah An nisa’ 4: 82

Surah Al an’am 6:19, 92

Surah An naml 27:6

 

Namun, bagaimanakah kita dapat menyangkal hujah golongan yang menidakkan bukti dari Al Quran di atas? Oleh itu, logik akal telah digunakan untuk menyokong dalil Al Quran di atas. Kaedah logik akal ini menggunakan teknik ‘Penyingkiran Pengarang’.

 

Terdapat pelbagai pendapat di kalangan golongan non-muslim berkaitan siapakah pengarang Al Quran. Antaranya:

  1. Nabi Muhammad saw
  2. Ilmuan serta penyair arab
  3. Ilmuan bukan arab
  4. Pendita Kristian (berasaskan teori kononnya Al Quran bersumberkan kitab Bible)
  5. Syaitan/Iblis
  6. Tuhan/Allah

 

Jawapan terhadap pernyataan di atas adalah seperti berikut:

1.Nabi Muhammad merupakan seorang yang tidak tahu membaca serta menulis.

2.Di dalam Al Quran terdapat fakta saintifik yang dibuktikan pada hari ini menerusi kajian. Justeru, adalah mustahil ia ditulis oleh manusia.

3. Al Quran menyebutkan banyak maklumat sejarah yang tidak dinyatakan bible. Contohnya: Kisah penduduk Aad dan Samud. Terdapat perbezaan antara Al Quran dan Bible, contohnya: kisah Nabi Adam dan Hawa.

4.Al Quran menganjurkan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Hal ini sudah pasti bertentangan dengan sifat syaitan.

 

Penjelasan yang lebih terperinci beserta dalil dan sumber rujukan boleh didapati dengan membaca buku ini inshaAllah.

 

Wallahu a’lam.

Mengapa berada dijalan dakwah?

insyaAllah kali ni entry ringkas in bullet point. essay panjang2 pun org bosan gak bace.

hari ni nak share part first from buku Beginilah Jalan Dakwah Mengajarkan Kami

tajuk first; Mengapa berada dijalan dakwah?


  • Keperluan
  • Kewajiban
  • Kebersamaan dengan saudara2 lain
  • penghalang turunnya azab
  • sebagai TANDA SYUKUR atas hidayah Allah

rasa keperluan kepada dakwah mengatasi rasa kewajiban terhadap dakwah.

“barangsiapa mengajak kepada petunjuk Allah, dia akan mendapat pahala yang sama seperti jumlah pahala orang yang mengikutinya tanpa dikurangi sedikit pun oleh pahala mereka(HR. Muslim)

sesungguhnya Allah, para malaikat, semut yang ada didalam lubangnya, bahkan ikan yang berada dilautan akan berdoa untuk orang yg mengajarkan kebaikkan kepada manusia (HR. Tirmidzi)

dakwah penghalang turunnya azab.

ni leh refer balik kisah kaum Sabat>3kelompok manusia> pengakhiran kelompok tersebut.

surah al a’raf:164-165


Abu bakar mengatakan, sesungguhnya aku mendengar Rasulullah bersabda; “Sesungguhnya manusia jika mereka melihat kemungkaran dan mereka tidak merubahnya, dikhuatirkan mereka akan diratakanoleh Allah swt dengan azabnya (HR. Ahmad dan Abu Daud)


3kelompok manusia:

  1. penyeru dakwah yang shalih
  2. shalihin tapi tidak menyeru dakwah
  3. mengingkari dakwah

pengakhiran golongan ke 2 tidak disebut. why? 

 

sebab golongan ke dua dikatakan terlampau lemah dan tidak layak untuk dibahas kan dalam ayat2 Allah. takde kepentingan. fuuh.. dan tidak tahu pengakhirannya. nauzubillah.


berada di jalan dakwah sebagai TANDA SYUKUR atas hidayah Allah. Thats it. bersyukurkah kita dengan hidayah yang Allah berikan pada kita. syukur, hanya ungkapan dipinggir bibir atau sebuah pembuktian melalui perbuatan?

Wallahualam.

excellence of the mukhlisin

Salam wbt fellow readers,

sorry for the lack of updates from me (smpai blh lupe passwrd sndri -__-“)

for this post, was thinking of sharing what i jotted down during one of the talks in the recent PMS2010, the talk entitled “Excellence of the mukhlisin” by Dr Ayman.

Mukhlisin = those who observe Ikhlas.

Ikhlas means to purify the heart from any action not done for the sake of Allah. It also means the removal of impurity, like the action of sieving flour when you want to bake a cake. In arabic, that sieving action is called ‘takhlis’ and the product will be flour purified from any dirt or stuffs that will spoil the cake.

There are 3 types of impurity that we must avoid to become a mukhlisin:

1. To observe/be aware of our own work.

For example, when we excel in our exams, we feel like we made it through because we are the ones with the clever brain, without attributing the success to Allah.

And they will say, “Praise to Allah , who has guided us to this; and we would never have been guided if Allah had not guided us”

(Al-A’raf: 43)

2. To feel that you are worthy of your work. You expect praises and rewards for your action

“Whoever desires the life of this world and its adornments – We fully repay them for their deeds therein, and they therein will not be deprived.

Those are the ones for whom there is not in the Hereafter but the Fire. And lost is what they did therein, and worthless is what they used to do.”

(Hud: 15-16)

3. To be pleased with your work and your own nafs.  A mukhlisin will always be conscious of his action and will always have fear that Allah will not accept their deeds. This is stated in the Quran, surah al-Mukminun: 60 –

“And they who give what they give while their hearts are fearful because they will be returning to their Lord “

There are 11 fruits from observing ikhlas:

  1. We will get the pleasure of Allah and our actions will be accepted
  2. Allah will put the love of people towards you
  3. Allah saves us from the hardship in this world. For example, the story of 3 people who were stuck in a cave. (This story can be read here)
  4. We will get the reward even if we did a mistake unintentionally in the action
  5. We will still get the reward even if someone/something stops you from an action that you regularly do. For example, you fell ill and cannot perform the dhuha prayers that you would sincerely do everyday, but Allah the Most Gracious will still reward you, subhanAllah!
  6. If you are sincere, you will be very strong
  7. We will be rewarded for a habitual action, e.g. eating, having a shower, sleeping; all of this will be rewarded if it is done sincerely for Allah!
  8. We will be rewarded even if you only intended to do an action, without even doing the action
  9. You will get endless rewards
  10. Ikhlas is the scale of the work. You may do a small work, but because you are sincere, Allah will give you a big reward. Similarly, if you do a big work but you are not sincere, then Allah will give you a small reward (or,nauzubillah, no reward at all!!)
  11. We will get barakah in everything that we do.

That is all that I managed to jot down. I know it’s not easy for all of us to observe ikhlas, but let’s strive for the best! And always remind ourselves to always have good intentions in everything that we do! May Allah reward us in everything that we do, even the most teeny tiny actions that we do, insyaAllah!

On the authority of Omar bin Al-Khattab, who said : I heard the messenger of Allah salla Allah u alihi wa sallam say :

Actions are but by intention and every man shall have but that which he intended. Thus he whose migration was for Allah and His messenger, his migration was for Allah and His messenger, and he whose migration was to achieve some worldly benefit or to take some woman in marriage, his migration was for that for which he migrated.”

related by Bukhari and Muslim

I look, I see, then..what’s next?

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah…Allah has given some more inspiration and opportunity to share something in this blog again..

Today, I read news about the predicted lunar eclipse tomorrow. You can read the news here .

Reading about this had made my mind wondered about Solatul Kasuf (A specific prayer associated with eclipse).

This made me go to Dr.Mohd Asri’s blog to know more about related hadith. You can read them here.

Also, I have looked through Fiqh Sunnah by Sayyid Sabiq:

‘Aishah narrates: “There was a solar eclipse during the time of the Prophet sallallahu alehi wasallam and the Prophet went to the mosque, and he stood and made the takbir, and he put the people in rows behind him, and he made a lengthy recital during the salah. Next, he made the takbir and made a long ruku’, but it was not as long as the recital. Following that, he raised his head, saying: ‘Allah hears him who praises Him. And to You, our Lord,belongs the praise.’ Afterward, he stood and made another long recital but itwas shorter than the first one. Again, he made the takbir and made a ruku’ that was shorter than the first one. Then, again he said: ‘Allah hears him who praises Him. And to You, our Lord, belongs the praise.’ After this, he prostrated. He did the same in the next rak’ah and finished four ruku’ and four sujjud. The sun appeared again before he finished. Finally, he stood and addressed the people and praised Allah as He deserves it and said: ‘The sun and the moon are two signs from among Allah’s signs and there is no eclipse due to someone’s death or life. If you see them occurring, hurry to pray.'”

This is related by alBukhari and Muslim.

But, despite the sunnah that I mentioned earlier, one of the main point that I want to highlight here for us all to ponder is about ‘Allah’s signs’ …. Allah has always given us so many signs as a form of proves of His Greatness. But have we really LOOK at those signs?? If we did…. have those signs increased our taqwa to Him and reminded us to the Day of Judgement? And if we do remember about the Day of Judgement…have we really triggered to increase our deeds for the sake of Allah?

“Those who believe, and whose hearts find satisfaction in the remembrance of Allah: for without doubt in the remembrance of Allah do hearts find satisfaction.” 13:28

Let us reflect together whilst watching the video below:

Before I end my writing, more info about eclipse and Islam can be read here.

Wallhu a’alam…

lampu yang terang benderang

sape tau lampu apakah yang paling terang??
lampu apekah yang mempunyai watt yang paling tinggi?
oleh itu, hari ni jom kita belajar pasal lampu yang terang itu..hehe
MyEm0.Com

“serta menjadikan matahari sebagai lampu(yang terang benderang)”[Nuh:16]
yeah,its the SUN!

berapa kadar sinaran matahari yang sampai ke bumi??

MyEm0.Com
pancaran dalam satu saat adalah lebih dr 4juta ton. dan, yang sampai ke bumi hanya lah 4paun sesaat.

harga sinaran dalam masa sehari?
MyEm0.Com
173tan sinaran cahaya yang sampai ke bumi dlm mase sehari. kalo dikira2..harganya terlalu mahal! erm mungkin tak terbayar!!! so, faham kah kita dgn nikmat yang Allah berikan ini, tanpa sebarang bayaran????? kalo kena bayar camne?like kena byr electric,internet etc..xke naya kita?huhu..abih duit sponser bagi.tu pun still xcukup! MyEm0.Com

fungsi matahari?? MyEm0.Com

  1. dgn cahayanya kita dpt melihat dan bergerak
  2. dgn kepanasan sinaran mentari, kita dan semua hidupan memperoleh makanan yg dihasilkan oleh tumbuh tumbuhan
  3. dgn kepanasan mentari, bumi menjadi panas dan kesejukkan yg membawa kematian dpt dilenyapkan

sekiranya bumi bergerak sedikit menjauhi matahari..ape jadi??? kita semua akan beku!!!
kalo, bumi tiba2 nak dekat2 skit dengan matahari..pe jadi? kita semua akan hangus terbakar!!!
namun Allah yang Maha berkuasa dan Penyayang itu, dah tetapkan semuanya utk kita. tetapkan sistem yang sangat sempurna,teratur dan mengikut arahan. jika perangai bumi,matahari, planet2 semua tu same dgn perangai manusia yang suka ingkar arahan Allah, pe jadiii??? fikir la sendiri..kita semua sebagai manusia,ada jawapannya..hehe…

And He has made the sun and the moon, both constantly pursuing their courses, to be of service to you; and He has made the night and the day, to be of service to you. And He gave you of all that you asked for, and if you count the Blessings of Allah, never will you be able to count them. Verily! Man is indeed an extreme wrong-doer, – a disbeliever (an extreme ingrate, denies Allah’s Blessings by disbelief, and by worshipping others besides Allah, and by disobeying Allah and His Prophet Muhammad ).

hargailah nikmat yang Allah berikan kepada kita..jom same2 berusaha menjadi hamba yang bersyukur!

-source from kitab tauhid abdul majid aziz az zindani-

He and She

sedikit perkongsian dr pembacaan…~Wanita Islam -risalah Hasan AlBanna~

i’m trying to make it short, just isi penting.hehe..better than reading an essay huh?

erm..bercakap tentang he and she..well, i’m not really deserve to talk about this, MyEm0.Com but still have to..share something that u know, even a single sentence!

semua orang tahu what Allah said about this kind of relationship,he and she. whats the rules.
this and that. dos and don’ts.
kita tahu islam atur seluruh aspek kehidupan..
kita tahu islam adalah dasar dan sistem terbaik..
kita tahu islam dah jelaskan sejelas jelasnya hukum hakamnya..

tapi semua ni tak penting sangat… yang PENTING is, ask ourselves, adakah kita BERSEDiA utk AKUR dengan HUKUM ALLAH?? lihat hukum Islam tanpa dipengaruhi oleh hawa nafsu.
kalo dah xleh tu, mmg xleh la..jgn di cuba utk cilok kut jalan len.huhu.. MyEm0.Com

HUKUM ISLAM yang PERLU diketahui dlm soal iniMyEm0.Com

  1. islam mengangkat darjat wanita,menjadikan wanita setaraf dgn lelaki dr segi hak dan tanggungjawab
  2. perbezaan hak antara lelaki dan wanita dilakukan berdasarkan perbezaan semulajadi dan perbezaan peranan antara lelaki dan wanita tidak dapat dinafikan.
  3. tarikan semulajadi yg kuar antara wanita dan lelaki menjadi asas kepada hubungan mereka.Matlamat hubungan-bekerjasama menjaga kelangsungan bangsa manusia+pikul beban hidup

point ke 3 tu..islam ambil kira naluri kite ni..tapi Islam juga cuba utk MEMBERSIHKAN naluri tersebut dan mahu MENGUBAH naluri yg bersifat haiwani kepada yg lebih baik dan bersifat rohani. >>>capai matlamat dan halatuju sebenar.

tapi cam bese la, “ape yang ada ditangan tidak akan diminta oleh hati” kan2?? MyEm0.Comsuka pepatah ni.

erm..semua rules yg ada ni adalah utk selamatkan kita,baik perempuan mahu pun lelaki yang sememangnya attracted to each other.

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [al ahzab:59]

tunduk pandangan- bukan kena tunduk kepala! tapi our pandangan,menjaga cara dan perasaan kita apabila melihat kepada yg bukan mahram. MyEm0.Com rasulullah saw bersabda, Allah berfirman yg bermaksud “pandangan itu adalah panahan beracun iblis. siapa yang meninggalkannya kerana TAKUTKAN AKU nescaya Aku akan gantikannya dgn iman dan dia akan memperolehi kemanisan didalam hatinya [riwayat tabrani dan al haki,]

Rasulullah bersabda: “janganlah datang kepada wanita bersendirian”. lalu seorang lelaki ansar bertanya: Apakah pandangan mu tentang hamu? Baginda bersabda: Hamu itu maut”.
[riwayat albukhari muslim dan at tirmizi]

**hamu is lelaki sebelah suami seperti abang ipar,adik ipar dan bapa mertua
even dengan mereka ini pun perempuan perlu menjaga batas mereka..apatah lagi lelaki lelaki diluar sana? kawan,boyfrenz,bf? lagi xleh blah! MyEm0.Com

hurm..sebenarnya panjang lagi ni nk kena share.. tapi dah xsanggup..banyak terkena pada diri sendiri. ape2 punMyEm0.Com
kesimpulannya..pandai2 la nak hidup ni.. pandai2 la bergaul dan menjaga batas dan limit… saya pun cuba memandai kan diri..pandai2 pun..still in frame work of islam ya kawan2!

itu je utk kali ni…wallahualam… see ya MyEm0.Com

p/s: kak mai, happy birthday! kiranya sy dah update la blog ni ek.. tunggu org lain lak.hehe.. dr quantum ke..

DUA dalam SATU

Salam alaik~~

Sudah 2 minggu blog ini terbiar…Sepi tak berhuni…

Bukan tuannya hilang, tapi kesibukan yang menelan…

huhu…

2 minggu lepas, saya menghadiri program kecemerlangan pendidikan anjuran sponsor kesayangan saya, KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA di Warwick, UK.

Kalau boleh, ingin saya kongsikan segala ilmu dan motivasi yang saya dapat daripada program mantap tersebut.

Ya Allah…hanya Allah saja yang tahu betapa saya merasakan bahawa program itu adalah suatu rahmat yang terbesar buat diri saya.

Kerana jujurnya, pada minggu keenam di UK saya tidak boleh menipu diri sendiri lagi. Saya stress! Tension dengan study yang saya rasakan saya tak terdaya lagi nak bawa. Dengan tanggung jawab2 lain yang perlu saya pikul.

Saya lemah, saya hilang semangat sebagai seorang fata, saya hilang motivasi sebagai seorang syabab. Saya tenggelam dalam kalut urusan dunia yang menyesakkan.

Huhu…Namun alhamdulillah…Allah itu sentiasa di sisi…Sesiapa sahaja yang mengharapkan bimbingan dan pimpinanNya, mengharapkan rahmat dan pertolonganNya, pasti Dia akan Mengurniakannya…

Alhamdulillah, motivational talk yang disampaikan oleh TKSU KPM, Datuk Kamruzzaman itu telah berjaya membasahkan jiwa saya kembali. Menyemarakkan semangat yang hampir-hampir saja luntur.

Terkesan saya dengan kata-kata beliau,

“Untuk menjadi seorang yang excellent, cemerlang dalam semua segi, kita perlu ada PENGORBANAN. Kita MESTI sanggup berkorban! Tidak ada orang yang berjaya tanpa pengorbanan.”

Subhanallah….tegas sekali kata-kata beliau, sesuai dengan karismanya sebagai bekas best student Oxford, UK.

tambah beliau lagi,

“untuk menjadi cemerlang kita perlu ada 3 perkara;

KNOWLEDGE + SKILLS + ATTITUDE “

Attitude atau dalam bahasa Melayunya, SIKAP!

Sikap itu adalah paling penting dalam ketiga-tiga perkara itu.

Kerana sikaplah yang menentukan knowlegde dan skills.

Saya sebenarnya masih bertatih dalam memperbetul sikap. Sikap yang negatif kepada positif, contohnya seperti malu tak bertempat.

Malu bertanya, malu menonjol, malu mempamerkan kualiti yang ada dalam diri.

Sebaliknya, bahkan kita dalam Islam amat dituntut untuk menjadi seorang yang berketrampilan, berdaya maju, berdaya saing, jujur, amanah, hebat, ikhlas dan sebagainya.

Begitulah, dalam dakwah juga kita perlu pengorbanan.

Dalam apa jua pun, kalau namanya inginkan KEJAYAAN tuntasnya haruslah pengorbanan.

Pokoknya kalau sanggup berkorban, ikhlas demi Allah, insya Allah, akan diganjari kefahaman, kejayaan seterusnya kebahagiaan.

Hmm..Indahnya….

Tetapi ingat, di sisi manusia, selain malaikat yang menjaga, adanya syaitan yang menggoda.

Kita tidak boleh terlalu yakin diri dengan menyangka;

” Nahhh….aku sudah berkorban, sudah tetap hati untuk belajar dan bekerja dijalan Allah, maka Allah pasti akan memelihara aku.”

Tidak boleh sama sekali!!!

Kerana detikan seperti ini hanya mengundang syaitan bertamu.

Riak, bongkak, takabbur, ujub. Perasaan halus yang disuntik syaitan saat hati terlalu yakin.

Oleh itu, perkara yang paling sukar tetapi mesti dibuat adalah muhasabah dan istighfar.

Hati ini boleh saja berbolak balik. Hati ini bagaikan tudung periuk yang isinya menggelegak. Ia berbolak balik semudah itu.

Hanya kepada Allah jualah kita sandarkan doa dan harapan…

Ya Allah,

Sering aku cuba lari dariMu.

Sering aku remehkan arahanMu…

Sering aku rendahkan ayat-ayatMu…

Sering aku pandang enteng pahala dan balasanMu…

Sering aku ragu dengan syurga dan NerakaMu…

Sering aku tidak peduli dengan dosa-dosaku…

Sering aku ambil mudah rahmat dariMu…


Ya Allah,

apakah masih layak aku berada dalam barisan fata pilihanMu?

apakah masih ada tempat untuk manusia sehinaku?


Ya Allah,

aku benci teori,

aku benci retorik,

aku benci cakap kosong,

aku benci falsafah,

yang semuanya tiada nilai kalau tanpa amal…

yang semuanya sampah kalau tidak ditunai…


Tapi ya Allah…

Sering kali akulah yang terjatuh ke dalam lembah itu..

Akulah yang cakap tak serupa bikin

Akulah yang paling kuat membantah

Akulah yang paling melulu menurut hati

Akulah, akulah yang sering ya Allah…..


Ya Allah…

Ampunkan andai darah mudaku pernah menghiris jalan dakwahMu…

Ampunkan kalau darah mudaku pernah melemahkan barisan syababMu…

Ampunkan kalau darah mudaku pernah menghalang rahmatMu turun kepada orang lain…

Ampunkan aku ya Allah…..


Alhamdulillah juga pada minggu ketujuh saya telah diberi peluang lagi untuk menghadiri suatu sesi daurah ataupun seminar di Birmingham.

Pada saya, isi daurah kali ini hampir saling tak tumpah dengan apa yang saya dapat di Warwick.

Intinya sama, cuma matlamatnya saja yang berbeza. Yang satunya untuk cemerlang dalam belajar, yang satu lagi untuk cemerlang dalam dakwah.

Tetapi sebenarnya, dakwah adalah study dan study adalah dakwah.

Ia satu bentuk hubungan relatif,seiring dan saling berkait.

Maka kita perlu cemerlang study dan berusaha untuk cemerlang juga dalam mengajak orang kepada Allah.

RABBANI…dakwah menuju Allah, bukan dakwah menuju manusia…

Dakwah menuju syurga, bukan dakwah menuju bala…

Wallahualam bisshawab…

BOOM! Review 09

poster boom

Salam alaik kepada semua warga Leicester dan UK seluruhnya.

Alhamdulillah, pada 18/10/2009 Leicester University Malaysia Society (LUMS) dengan kerjasama IMAM dan MSM telah berjaya mengadakan program BLOOMING OUT OF MEDIOCRITY atau BOOM! bagi tahun 2009.

Syukur ke hadrat Allah, kerana semuanya berjalan lancar dengan kehendakNya.Untuk pengetahuan semua, BOOM! kali ini lebih meriah kerana telah disertai oleh student-student dari universiti lain juga antaranya, Nottingham, Sheffield, Birmingham, Loughborough, Leeds dan Warwick. Dan tak lupa juga kepada Leicester students yang beramai-ramai mengimarahkan BOOM! kali ini.

Apa itu BOOM!

-BOOM! adalah program yang di ‘design’ khas untuk junior-junior bagi membantu mereka mengharungi hidup di UK dengan lebih cemerlang, gemilang dan terbilang! insya Allah.

-Ia tidak mengambil masa berhari-hari tetapi cuma sehari yang cukup berinformasi.

-Menyediakan workshop yang menarik;

1)communication skills

2)time management skills

3)Stress management skills

4)Specific Course station

-Disamping itu BOOM! juga mendatangkan speaker2 yang hebat dan terkenal serta pakar dalam bidang masing-masing.

Speaker tahun ini adalah:

Dr Al hady Alfian Yusof: Registrar in Emergency and Intensive Care Medicine Yorkshire Deanery

(talk: I’m not just a student, I’m a Muslim delegate)

Ustaz Maszlee Malik: Researcher and Tutor of School of Governance University of Durham

(talk: Revival of the Ummah)

Jom review BOOM!

DSC_0485

Blooming out of mediocrity!!!BOOM!

DSC_0353

Di meja pendaftaran. Wahh!! Ramainya adik2!!=)

DSC_0383

Adik2 lelaki…

DSC_0346

Sonoknye dia…peace,no war!=)

DSC_0378

Khusyuknyee…..(ke control macho sume ni?=P)

DSC_0327

yang bertudung hijau , student dari LEEDS.

DSC_0376

I’m a muslim delegate! -dr hady-

DSC_0366

Di gerai jualan. Ada baju labuh and dedications

(flowers,chocolates and hair clippers at low price!)..=)

ema dah tersedak!

DSC_0329

project director of BOOM! 09.Alamak, bajet busy…hee…=P

DSC_0416

Sepenuh perhatian! Haipp!! (Lili nape tutup mulut?=)

DSC_0317

Izwan-Orang kuat makan.eh,silap…orang kuat MSM….=)

DSC_0408

Enjoy the show! opps, the talk!=)

DSC_0336

Apa tengok2, ada hutang ka? hehe… (Seha, first year medic student)

DSC_0362

AJK BOOM! sempat berposing =0

DSC_0321

Sarah,first year medic student

DSC_0449

DSC_0432

Gaya Bebas!!

DSC_0467

Semangat ustaz Maszlee,sampai naik atas meja.huh!

DSC_0521

Ahli-ahli academic Malaysia….Bangga-bangga….=)

DSC_0593

Bila Leicester Physicists ber ‘conference’…Hehe

DSC_0586

Adik2 Medic pun berworkshop gak. Talaqi ke apa ni?=)

DSC_0564

Communication skills workshop. Mari ber’speaking’!!!

DSC_0565

Time management skills workshop.

DSC_0569


DSC_0574

Raja, AJK Masakan.Mantoooppp!!!

DSC_0579

Kak Lili yang ‘semanggat’!!!

DSC_0551

Iklan colgate BOOM!

DSC_0601

Adik2 Maths pun tak ketinggalan berdiskusi!

DSC_0493

Ustaz Maszlee Malik yang BESTTTTTTTT

Okeh, gamba2 da tengok, apa kata kita tinjau pendapat adik2 tentang BOOM!Zassss..layannnnn…………….

Apa kata mereka?

-BOOM! bestttttttttt…….saya suka la dua-dua speaker ni….wonderful sangat talk diorang…

-Atiqah, first year medic student –

-Makanan tengah hari yang mantop!!

-Sarah, frist year medic student-

-Berinformasi, menarik, klakar. Overall, banyak sangat yang saya dapat hari ni. Workshop best! Menyentuh hati dan menyuntik semangat.

-Lin,first year physics student-

-Akak, saya dah jadi rajin!

-Rai, first year Physics student –

-Terima kasih set up kan BOOM! untuk kami.Best! Terharu…

-hamba Allah,First year student-

-Saya rasa lebih yakin sekarang.Banyak tahu cara belajar di UK.

-Hamba Allah,First year student-

Kesimpulan

Datanglah ke BOOM! beramai-ramai next year. Insya Allah it’s worth for you guys! Nantikan BOOM edisi ketiga tahun hadapan yang akan digubah oleh team akan datang, insya Allah…

p/s: Laporan formal akn disiapkan…=)

Autumn in my heart…=)

Photo1623Sebulan sudah saya di UK untuk tahun kedua ini….

Muhasabah kembali….

Kalau di tahun pertama, saya masih sedang terkial-kial menyesuaikan diri pada hari genapnya sebulan di UK. Tapi hari ini, saya beda….

Banyak bedanya….

Adilah yang dulu, tidak sama dengan Adilah yang kini…

Alhamdulillah, itu tandanya saya belum menjadi manusia celaka!

Bukankah hari ini harus lebih baik dari semalam? =)

Berbalik ke minggu pertama tahun kedua di UK.

Sesampainya dari Malaysia, saya terus menuju ke rumah baru di Windermere Street. Tiba saja di rumah, saya disambut adik2 first year yang menginap di rumah kami untuk beberapa malam. Waktu tu saya pun terdetik; “oh, dah senior rupanya aku! huhu….”

Rasa penat tak terasa bila melihat wajah-wajah polos adik2 first year yang masih homesick dan manja-manja. Hmm… sume perlukan perhatian senior.

Seminggu pertama saya sangat sibuk. Menguruskan adik2 dan study.

Minggu kedua saya diberi amanah untuk menjadi project director bagi program BOOM! untuk student di leicester, especially adik2 junior…

Alamak, bertambah lagi kesibukan!

Mampukah saya menggalas semuanya??

Ah, tipu kalau tiada tekanan. Tetapi semua itu adalah tarbiyyah langsung daripada Allah.

2minggu bertungkus-lumus bersama AJK2 lain untuk merealisasikan BOOM! akhirnya berbaloi….

Alhamdulillah….semua berjalan lancar, Allah menolong, dan Allah melindung….

Walaupun bekerja dengan orang yang tak sama wavelenght, tapi saya sangat suka dengan potensi2 hebat dan kualiti2 bernilai yang mereka ada. Banyak yang saya pelajari daripada sosok2 hebat itu.

Saya personally enjoy bekerja dengan mereka. Sungguh, pengalaman menjadi pengarah projek kali ini amat memberi kesan mendalam kepada hati saya.

Benarlah, semua orang harus diberi peluang untuk beraksi dan mencoret bakat.

Tidak kira mereka itu ikhwah atau bukan ikhwah. Akhowat atau bukan akhowat. Itu tidak penting. Yang penting, percaya bahawa kita semua harus diberi peluang dan yakin akan kebolehan yang ada pada setiap manusia.

Ya, saya dapat mengesan penyakit yang menimpa sesetengah ikhwah dan akhowat kita iaitu mudah BERSANGKA BURUK kepada ‘group lain’.

Mungkin kerana kita terlalu atau selalu berada dalam group yang kecil, dalam circle kita-kita saja, seputar itu-itu juga.

Sehingga kita merasakan bahawa group kitalah yang terbaik dan boleh bekerja dengan paling baik dan orang lain tidak boleh menjadi sebaik kita.

Hmm…ini terjadi…terjadi dalam kalangan kita tanpa disedari….

Padahal, sedarlah, sebahagian prasangka itu adalah dosa….

Maka marilah kita sama-sama membersihkan tanah hati kita daripada lalang-lalang dan semak samun dosa yang tumbuh di tanah gersang hati kita. Mari kita siram tanah hati kita dengan benih-benih mahmudah dan kita kutip semua batu-batu dosa yang berat menimbun dalam hati dan kita gantikan dengan baja iman dan taqwa.

Semoga pohon yang tumbuh nanti adalah pohon-pohon keimanan dan keikhlasan yang segar dan sihat. Moga tanah hati kita basah dengan hujan zikrullah….

Jauhkan sangka buruk.

Dakwah itu seribu cara.

Jangan terlalu taksub dengan satu cara.

Jangan terlalu jumud pada satu rasa.

Kita semua berbeda dalam banyak perkara.

Maka raikanlah perbedaan itu.

Manusia senang jika diraikan.

Dan sangat suka jika menerima.

Mungkin kita harus lebih banyak bersabar dengan memberi.

Kerana mereka belum mengerti.

Jadilah sedikit manusiawi tanpa mengorbankan ukhrawi.

Bingkisan hati ini, ingatan untuk kita dan diri sendiri…

Moga ikatan ini kekal selamanya….

Saya sayang ikhwah akhowat semua….

Dan saya sayang juga sahabat2 saya yang lain…

Saya gembira dengan bimbingan kalian, tetapi kadang-kadang saya juga punya pendapat dan pandangan sendiri.

Maafkan kalau saya tidak selari dalam beberapa hal.

Ku akui kelemahan diri…ku insafi kekurangan ini… ku kesali kejahilan ini...

Saya budak baru belajar dan sentiasa sedang belajar.

Hmm….

Kini sudah tamat minggu keempat, maknanya sebulan genap saya di UK. Saya harap saya akan menjadi lebih matang dalam membuat keputusan, lebih sensitif dalam membaca hati orang, lebih faham akan liku-liku di dunia dan saya amat berharap agar Allah sentiasa memimpin saya di jalanNya..

Ameen…..

(Ah…musim luruh dalam hatiku!!!Apakah akan terjadi pada minggu-minggu mendatang?Wallahualam….)=P