All posts by myshahira

Sharing pengalaman ke rumah kanak-kanak

The Children’s Home-A beautiful experience

I was trying to get to know this really innocent-looking kid, aged around 10 years old or so.

We were doing medical check-up at that time, which was one of the activity arranged when we came to visit the Children’s Home – a home for about 120 orphans/sheltered kids.

“Adik, adik dah berapa lama duk sini dik?”

“Dari 2001.”

“Ohh.. mcm mana boleh duk sini ya?”

And his answer made me speechless.

“…kena buang kat tong sampah dulu.”

What..? How…? Why..?? Ya Allah.. How could his parents do something like that to him? (Presumably it was his parents who threw him away). How could they? Oh, poor boy.. I’m sooo sorry to hear that!

How is this boy going to live his life carrying the fact that he was once unwanted by his parents, who had treated him like rubbish and had actually thrown him near the rubbish area?? Unlike other babies whose births are joyously awaited and celebrated by their parents, his wasn’t 😦 .

I didn’t know what to say to him in reply, I was still in shock hearing his answer. I wanted to say it’s allright, you’re a strong boy, Allah loves you so much and will take care of you always, but all I could speak to him at the moment was..

“Takpe dik..Allah ada..”

Yes, I pray Allah will always be there for you, dear, give you blessings, and I hope you will be a really soleh boy, and be successful in this life and the hereafter..

I think I was going to just cry at the moment then and there, but then, macam tak macho je. So I just bit my lip, held back my tears, and moved on to speak to the other kids. But my heart was aching for the boy… 😦

There were kids who looked like they’ve got healing scars and bruises here and there, and I could only imagine how they could have gotten them from. There were many kids who are orphaned, and listening to them actually saying “mak bapak saya dah meninggal” or “bapak saya tinggalkan saya kat sini” was so heart-wrenching.

Auw, poor kids, having to grow up without parents to love and care for them….Who will stand up for them and protect them in bad times? Who will buy them birthday cakes and give them hugs and kisses on their special days? Would they get new baju rayas every Eid like other children? And em, would someone come to their school to collect the report cards like parents usually do?

Hm, anyway, after that, the children had to go to 3 other stations besides the medical check-ups. Hand-washing, mouthcare and a games station. After that, we were ushered to their hall, and guess what? They had performance in store for us!! They were so cute on stage, singing, playing musical instruments, dancing.

And then, this really talented 12-year-old boy just HAD to sing this very very sad song, Kasih Ibu. Hoho, that time, I cannot tahan anymore, tears were streaming down my face. I mean, most of them are orphans and this song must mean so much to them. And when I turned to my side, everyone else was in tears too!

And then the staff also had surprises for them, lots of balloons, KFC for everyone and the KFC mascot, Chicky came!! You can imagine how excited these 100+ kids were at that time. Such a happy moment. And I was so happy seeing them so happy 🙂 Alhamdulillah.

Alhamdulillah, the visit to the Children’s Home today was a great day with many great reminders for myself. To appreciate what I’ve got and always be thankful to Allah for the many blessings He has given me. To always love the less fortunate ones like the orphan/sheltered kids because they too are in need of love. A reminder for myself to do a bit more for them, now and in the future inshaAllah.

A lovely quote from Karem Salama’s video A Land Called Paradise that I found inspiring, may it be an inspiration to all of us inshaAllah..

“When I die, I hope the poor, the weak and the oppressed miss me”

Salam wbt

Advertisements

Makna buat kehidupan

Tentunya orang yang belum merasainya tidak akan pernah mengetahui bagaimana rasanya. Nikmat berkumpul bersama dalam satu majlis. Nikmat mentadabbur ayat-ayat Allah dan mengingatkan satu sama lain tentang janji Allah yang memang pasti. Nikmat berukhuwah atas nama Islam dan dasarnya akidah tauhid. Nikmat bersama-sama di dalam suatu ikatan usrah.

Begitu besarnya makna usrah untuk diri saya. Setelah beberapa tahun di bumi UK, saya kini boleh katakan seminggu saya memang tidak akan lengkap jika tak berusrah. Bagaikan ada sesuatu yang ‘missing‘ jika tidak bersama akhawat tersayang di dalam majlis ini. Majlis yang bukan sekadar majlis ilmu, tapi pastinya lebih lagi daripada itu. Majlis yang begitu memberi makna ‘kehidupan’ buat diri yang selalu terlupa. Teringatpula  ayat Al Quran di 8:24..

Daripada murabbi-murabbi yang sabar melayan karenah kami, saya temui begitu banyak mutiara darpada mereka. Mereka orang-orang yang lebih lama dalam dakwah ini, yang lebih banyak makan garam, tetapi tidak pernah lokek untuk berkongsi segalanya dengan kami. Mereka mengajar saya betapa tarbiyah itu bukan sekadar teori, bukan sekadar ayat-ayat di mulut, tetapi juga sesuatu yang perlu diterjemahkan dengan amal. Mereka juga menjadi contoh terbaik membina keluarga Muslim dalam erti kata yang sebenar.

Mereka begitu meyakini bahawa dunia ini hanya akan terselamat dengan cahaya Islam sahaja. Maka pemuda-pemuda seperti kitalah perlu membina diri kita untuk mencapai tahap supaya kita mampu sama-sama beramal jamaie membawa Islam ke tempat yang sepatutnya. Mereka memberi saya keyakinan dan dorongan bahawa saya mampu melakukan perkara yang saya sendiri ragui saya mampu lakukannya. Mereka mempercayai potensi diri ini yang tak seberapa dan mendorong saya agar ia digunakan sepenuhnya untuk amal Islami.

Teringat kisah-kisah dahulu bila saban minggu, perjalanan menaiki tren untuk ke tempat usrah sudah menjadi perkara biasa. Malah menjadi perkara yang ditunggu-tunggu kerana dapat bertemu dengan akhawat-akhawat lain daripada lokaliti lain.

Tahun berganti tahun, begitu juga dengan ahli-ahli usrah. Ada ahli usrah yang bersama-sama dari dahulu sehinggalah kini. Ada ahli usrah yang dahulunya bersama kini telah kembali ke tanah air-ada yang sudah berkahwin, ada yang sudah bercahaya mata. Alhamdulillah 🙂

Selalu juga terfikir, bertuahnya diri ini kerana disapa dengan nikmat hidayah Allah ini. Juga nikmat hidup dalam biah solehah dan dipermudahkan untuk mendapat hidayah Allah dalam pelbagai bentuk. Nikmat yang paling hebat dan manis sekali pastinya apabila dapat berkenalan semula dengan Pencipta yang Maha Agung, mengenaliNya melalui ayat-ayat Al-Quran dan menginsafi betapa lemahnya diri ini.

Sedangkan di luar sana betapa ramai rakan seusia masih terkinja-kinja dengan hiburan yang melalaikan, masih sibuk mengejar harta dunia tanpa peduli makanan rohani, masih meraba dalam gelap mencari-cari makna hidup yang sebenar. Di luar sana, pemuda-pemuda bagaikan tiada arah tujuan hidup dan larut dalam nikmat duniawi yang begitu mengasyikkan. (Beradanya saya di Malaysia pada waktu ini mengiyakan fakta di atas.)

Di suatu sudut lain, saya sebenarnya berasa kasihan pada mereka kerana mungkin mereka hanyalah ‘mangsa keadaan’.

Saya juga agaknya begitu jika tidak ada hidayah yang menyapa. Saya juga agaknya begitu jika tiada kawan-kawan, akak-akak yang datang berkongsi tentang nikmat iman dan islam dengan saya suatu hari dahulu. Saya juga agaknya begitu jika tiada akhawat-akhawat yang tidak putus-putus mendoakan kesejahteraan bersama dan tsabatnya kita dalam jalan ini.

Namun tiada satu jaminan bahawa saya akan terus kekal di jalan ini, kerana hanya Allah yang memegang hati ini. Dan hanya padaNya lah saya meminta agar Dia terus memimpin saya ke jalan yang lurus.

“Barang siapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah, Dia akan membukakan dadanya untuk Islam. Dan barang siapa dikehendakiNya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia (sedang) mendaki ke langit….” 6:125

Buat para duat,

Teruskan menyentuh hati-hati manusia, membantu mereka (dan diri kita) membuang segala noda hitam dalam hati supaya mudah hidayah Allah itu hinggap ke dalam hati. Kongsilah permata-permata tarbiyah berharga yang telah kita peroleh dan sangat sayangi ini dengan mereka di luar sana. Sebarkan bait-bait hikmah daripada Al Quran untuk dikongsi bersama rakan-rakan. Teruskan mengajak mereka untuk bersama kita dalam usaha fastabiqulkhairat ini.

Kerana sebenarnya, manusia seluruhnya sangat menanti-nantikan cahaya Islam, juga sangat-sangat menanti-nantikan kita. Kerana jauh di sudut hati, mereka juga ingin mengenal kembali Allah, dan mereka juga ingin mengenali Islam itu sendiri. Mereka juga ada impian yang sama dengan kita, iaitu untuk menggapai nikmatnya Syurga Jannatul Firdausi dan menatap wajah Allah yang Esa.

Moga Allah kekalkan kita dalam nikmat iman dan islam ini -walaupun ia berbunyi cliche, tetapi pengertiannya begitu besar bagi yang benar-benar memahami.

Marilah kita berusaha untuk kembali dekat padaNya, taat padaNya dan ikhlas melakukan segala-gala keranaNya.

Dan marilah kita mengajak kawan-kawan di luar sana untuk berada bersama dalam gerabak ini, jangan biar ada seorang yang tercicir, kerana walaupun payah dan sukar perjalanannya, namun syurga dan redha Allah yang menanti itu begitu besar ganjarannya.

 “Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa..” 3:133

“Iaitu syurga ‘Adn yang telah dijanjikan oleh Tuhan yang Maha Pengasih kepada hamba-hambaNya sekalipun (syurga itu) tidak tampak. Sungguh, (janji Allah) itu pasti ditepati.” 19: 61

Wallahualam..

Bedah Buku: Fiqh Awlawiyat

Ingin berkongsi sedikit catatan tentang buku yang sedang dibaca , supaya boleh jadi rujukan diri sendiri di masa depan, juga untuk dikongsikan ilmu ini dengan orang lain.

p/s: Jom baca buku!

Bedah buku:

Fiqh Awlawiyat (Yusuf Al-Qardhawi)

Pendahuluan

Dalam kehidupan ada perkara yang lebih perlu diutamakan daripada yang lain. Malah dalam Al-Quran juga, Allah meletakkan darjat dan nilai yang berbeza untuk beberapa perkara yang berbeza.

Dengan  memahaminya, kita tidak akan mengecilkan perkara yang sebenarnya besar, dan tidak terlalu membesarkan perkara yang sebenarnya kecil/remeh.

Dalam Al-Quran banyak telah Allah berikan contohnya:

Apakah orang-orang yang memberi minuman kepada orang-orang yang mengerjakan ibadah haji dan mengurus Masjid al-Haram, kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian serta berjihad di jalan Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah; dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum Muslim yang zalim. Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan.”  (at-Taubah, 19-20)

Para sahabat juga sentiasa ingin mengetahui apakah amalan yang paling dicintai oleh Allah, paling tinggi darjatnya yang akan dapat membawa mereka mencapai redha dan syurga Allah. Jadi banyak yang kita dapati jawapan Rasulullah kepada pertanyaan-pertanyaan mereka dimulai dengan , “Amalan yang paling mulia ialah..” atau “Amalan yang paling dicintai Allah ialah..”

Contoh-contoh lain yang menunjukkan keutamaan sesuatu melebihi yang lain, (untuk rujukan boleh lihat buku ini):

“Shalat berjamaah itu lebih utama daripada shalat sendirian; dengan kelebihan sebanyak dua puluh tujuh tingkatan.”

“Sesungguhnya keikutsertaan salah seorang dari kamu dalam jihad di jalan Allah adalah lebih baik daripada shalat yang dilakukan olehnya di rumahnya selama tujuh puluh tahun.”

Juga terdapat dosa-dosa yang sebahagiannya lebih dibenci daripada yang lain contohnya:

“Satu dirham barang riba yang dimakan oleh seseorang, dan dia mengetabui bahwa itu adalah riba, maka dosa itu lebih berat di sisi Allah SWT daripada tiga puluh enam kali zina.”

“Sesuatu yang paling jelek yang ada di dalam diri seseorang ialah sifat kikir yang amat berat, dan sifat pengecut.”

“Sejelek-jelek umatku ialah mereka yang paling banyak omongnya, bermulut besar, dan berlagak pandai; dan sebaik-baik umatku ialah mereka yang paling baik akhlaknya.”

“Manusia yang dianggap sebagai pencuri paling ulung ialah orang yang mencuri shalatnya, tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya; sedangkan manusia yang paling kikir ialah orang yang paling enggan untuk mengucapkan salam.”

Begitu juga dengan darjat manusia, sebahagian adalah lebih tinggi daripada yang lainnya. Apakah dia yang membezakan darjat manusia itu? Tentunya ketakwaan kepada Allah.

“…Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu…” (al-Hujurat: 13)

Juga orang yang berilmu itu juga lebih tinggi di sisi Allah daripada orang yang tidak berilmu. Jadi jom kita belajar banyak-banyak ilmu, kawan2!

“… Katakanlah: ‘Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?…” (az-Zumar: 9)

Orang yang berjihad di jalan Allah juga semestinya tidak sama dengan orang yang duduk dan tidak turut berperang..

“Tidaklah sama antara Mu’min yang duduk (yang tidak turut berperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (surga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar. (Yaitu) beberapa derajat daripada-Nya, ampunan serta rahmat. Dan adalah Allah SWT Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (an-Nisa: 95-96)

Dan tentunya tidak sama mereka yang dicelikkan hatinya untuk menerima Islam, dengan yang buta hatinya untuk Islam.

“Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat. Dan tidak (pula) sama gelap gulita dengan cahaya. Dan tidak (pula) sama yang teduh dengan yang panas. Dan tidak (pula) sama antara orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati …” (Fathir: 19-22)

Sekian dulu.. wassalam.

 

 

Doa dan wirid untuk pelajar

Dicopy paste dari suatu website utk manfaat bersama…
Doa dan wirid untuk pelajar

1. SURAH AL FATIHAH – Doa pembuka kepada segala urusan

2.  SURAH AL ‘ALAK (Ayat 1 – 5) – Anak kunci segala ilmu

3. SURAH ASY-INSYIRAH – Untuk melapangkan and melegakan hati

4. SELAWAT NABI S.A.W – Doa terang hati

Dibaca 11 kali dikala hendak ke sekolah.

5. SELAWAT NABI S.A.W. – Doa terang hati

“Ya Allah restulah dan sejahterakanlah junjugan kami Muhammad hambamu dan pesuruhmu yang ummi dan di atas keluarga dan sahabat baginda semuanya.”

  1. SELAWAT NABI S.A.W – Pembuka pintu hati

“Kesejahteraan kemuliaan seluruh bulan sekelilinginya beribu-ribu di atas junjugan pesuruh yang amat tinggi.

Ya Allah Ya Allah. Wahai Pembuka segala ilmu. Wahai Yang Maha Mengetahui segala ilmu. Ya Allah engkau bukakanlah pintu hati kami dengan pembukaan yang sepenuhnya.”

7. WIRID SUPAYA ALLAH REDHA DENGAN USAHA KITA

Mudah-mudahan tidak menjadi seorang muslim professional yang munafiq, tidak terikut-ikut sikap orang Nasrani dan Yahudi (Nasihat dari Prof. Ustaz Hashim Yahya, Mufti Selangor)

Radiitu billahi rabba, wabii islaami diina, wabi muhammadin sallallaahu ‘alaihi wasallaam nabiyan wa rasulla.

Telah bersabda Rasul: Barangsiapa yang berkata ketika petang (zikir yang tersebut) Allah tetap akan meredhakannya (Riwayat Tarmizi)

8. DO’A MUDAH FAHAM DAN MUDAH HAFAL

Allahummarzuqna ya Rabbi fahman-nabiyin, wa-hifzal-mursalin, wa-ilhamal-mala-ikatil-muqarrabin fi-afiatin ya arhamar-rahimin.

“Ya Allah! Kurniakanlah kami fahaman para nabidan hafalan para rasul serta mendapat ilham para malaikat yang hampir denganMu juga kurniakanlah kami kesihatan wahai Yang Amat Mengasihani.”

9. DOA SUPAYA MENJADI PAKAR TENTANG SESUATU PERKARA

“Ya Allah, terangkanlah hatiku seperti terangnya hati-hati orang yang arif. Fahamkan aku perkara agama ku.”

10. DO’A MENDAPAT ILHAM ATAU IDEA YANG BAIK

Allahumma alhimni rusydii wa a’idznii min syarri nafsi.

“Ya Allah, berilah aku ilham petunjuk (kecerdasan) dan lindungilah aku dari kejahatan nafsuku.”

11. DO’A KETIKA HENDAK BERSYARAH ATAU BERBAHAS

Rabbisy rahli sadri wa yassirli amri wahlul ‘uqdatan min lisani yafqahu qauli

“Ya Allah! Lapangkanlah dadaku, mudahkanlah pekerjaanku (urusanku) dan lancarkanlah lidahku agar mereka faham pembicaraanku.”

12. DO’A MOHON DITAMBAH ILMU DAN KEFAHAMAN

Rabbi zidnii ‘ilman warzuqni fahman

“Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu dan berilah aku kefahaman (pengertian yang baik dan fahaman).

13. WIRID UNTUK MENDAPAT ILMU DENGAN HIKMAH

Ya ‘Aliimu Ilman Hikmah“Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui Ilmu Yang Berhikmah”

14. WIRID UNTUK PELAJAR

Dibaca selepas solat (7 kali) supaya diberi petunjuk, ilmu, kepakaran yang nyata.

Ya Haadii Ya “Aliimu Ya Khabiru Ya Mubiin.

“Wahai Tuhan Yang Maha Memberi Petunjuk, Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui, Wahai Tuhan Yang Maha Waspada Wahai Tuhan Yang Nyata”

Wirid ini adalah sebahagian dari wirid susunan Ahmad Asrory Al Ishaqy.

15. DOA UNTUK MENDAPAT HIKMAH

Ya ‘Aliimu Allimni Hikmah
“Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui, ajarkanlah aku hikmah”.
(Nasihat dari Ustaz T.M. Fouzy Jumat)

16. DOA KETIKA KEGELAPAN FIKIRAN (mental block)

Dibaca sewaktu menduduki peperiksaan

Ya Haadi, ihdinii.

Wahai Tuhan Yang Memberi Petunjuk, tunjuki aku”

Imam Ahmad bin Ali Albunni mengatakan, Nama Allah ini adalah lafaz zikir malaikat Israfil. Apabila kita berada dalam kegelapan fikiran, kita baca doa tersebut, insya-Allah seketika itu juga kita akan memperoleh petunjuk. Boleh juga dibaca seketika sesat jalan.

17. WIRID UNTUK MENJADI BIJAK PANDAI

Ya Rasyidu – Dibaca sebanyak mungkin selepas solat

“Wahai Tuhan Yang Maha Pandai”

Jika kita ingin menjadi orang yang bijak pandai, di samping kuat belajar dan menuntut ilmu pengetahuan dan mengembangkan bakat masing-masing, eloklah bermohon kepada Allah dengan berulangkali berzikir kalimah di atas sebanyak mungkin, semoga akan berjaya.

18. WIRID UNTUK “MELIHAT” YANG DI RAHSIAKAN

Alaa Ya’lamu Man Khalaq Wahuwal Lathiiful Khabiir “Tidakkah Dia mengetahui apa yang Dia ciptakan, sedangkan Dia Maha Halus lagi Maha Mengetahui”.

Jika dibaca 9 kali ketika hendak tidur dan beristiqamah dengannya, insya-Allah ia akan bermimpi dan melihat dalam tidurnya akan sesuatu yang dikehendakinya. Jika diamalkan selalu insya-Allah akan didorongkan untuk belajar perkara yang akan disoalkan dalam sesuatu peperiksaan. Boleh juga dibaca ketika mengalami suatu masalah dalam pelajaran atau projek.



Cinta Allah Cinta Agung

Daud ’alihis-salaam merupakan seorang hamba Allah yang sangat rajin beribadah kepada Allah. Hal ini disebutkan langsung oleh Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam. Nabi Daud ’alihis-salaam sangat rajin mendekatkan diri kepada Allah. Beliau sangat rajin memohon kepada Allah agar dirinya dicintai Allah. Beliau sangat mengutamakan cinta Allah lebih daripada mengutamakan dirinya sendiri, keluarganya sendiri dan air dingin yang bisa menghilangkan dahaga musafir dalam perjalanan terik di tengah padang pasir.  Inilah penjelasan Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam mengenai doa Nabi Daud tersebut:

Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Di antara doa Nabi Daud ’alihis-salaam ialah: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412)

 Setidaknya terdapat empat hal penting di dalam doa ini. Pertama, Nabi Daud ’alihis-salaam memohon cinta Allah. Beliau sangat faham bahwa di dunia ini tidak ada cinta yang lebih patut diutamakan dan diharapkan manusia selain daripada cinta yang berasal dari Allah Ar-Rahman Ar-Rahim (Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang). Apalah artinya seseorang hidup di dunia mendapat cinta manusia –bahkan seluruh manusia- bilamana Allah tidak mencintainya. Semua cinta yang datang dari segenap manusia itu menjadi sia-sia sebab tidak mendatangkan cinta Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Sebaliknya, apalah yang perlu dikhawatirkan seseorang bila Allah mencintainya sementara manusia –bahkan seluruh manusia- membencinya. Semua kebencian manusia tersebut tidak bermakna sedikitpun karena dirinya memperoleh cinta Allah Yang Maha  Pengasih lagi Maha Penyayang.

Sebab itulah Nabi Daud ’alihis-salaam tidak menyebutkan dalam awal doanya harapan akan cinta manusia. Beliau mendahulukan cinta Allah di atas segala-galanya. Beliau sangat menyadari bahwa bila Allah telah mencntai dirinya, maka mudah saja bagi Allah untuk menanamkan cinta ke dalam hati manusia terhadap Nabi Daud ’alihis-salaam. Tetapi bila Allah sudah mebenci dirinya apalah gunanya cinta manusia terhadap dirinya. Sebab cinta manusia terhadap dirinya tidak bisa menjamin datangnya cinta Allah kepada Nabi Daud ’alihis-salaam.

Dari Nabi shollallahu ’alaih wa sallam beliau bersabda: “Bila Allah mencintai seorang hamba, maka Allah berseru kepada Jibril: “Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka cintailah dia.” Jibrilpun mencintainya. Kemudian Jibril berseru kepada penghuni langit: ”Sesungguhnya Allah mencintai Fulan, maka kalian cintailah dia.” Penghuni langitpun mencintainya. Kemudian ditanamkanlah cinta penghuni bumi kepadanya.” (HR Bukhary 5580)

Kedua, Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah cinta orang-orang yang mencintai Allah. Sesudah mengharapkan cinta Allah lalu Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah kasih-sayang dari orang-orang yang mencintai Allah, sebab orang-orang tersebut tentunya adalah orang-orang beriman sejati yang sangat pantas diharapkan cintanya.

Hal ini sangat berkaitan dengan Al-Wala’ dan Al-Bara’ (loyalitas dan berlepas diri).  Yang dimaksud dengan Al-Wala’ ialah memelihara loyalitas kepada Allah, RasulNya dan orang-orang beriman. Sedangkan yang dimaksud dengan Al-Bara’ ialah berlepas diri dari kaum kuffar dan munafiqin. Karena loyalitas mu’min hendaknya kepada Allah, RasulNya dan orang-orang beriman, maka Nabi Daud ’alihis-salaam berdoa agar dirinya dipertemukan dan dipersatukan dengan kalangan sesama orang-orang beriman yang mencintai Allah. Dan ia sangat meyakini akan hal ini.

Sesungguhnya Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersada: “Ruh-ruh manusia diciptakan laksana prajurit berbaris, maka mana yang saling kenal di antara satu sama lain akan bersatu. Dan mana yang saling mengingkari di antara satu sama lain akan berpisah.” (HR muslim 4773)

Ketiga, Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah agar ditunjuki perbuatan-perbuatan yang dapat mendatangkan cinta Allah. Setelah memohon cinta Allah kemudian cinta para pecinta Allah, selanjutnya Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah agar ditunjuki perbuatan dan amal kebaikan yang mendatangkan cinta Allah. Ia sangat khawatir bila melakukan hal-hal yang bisa mendatangkan murka Allah. Beliau sangat khawatir bila berbuat dengan hanya mengandalkan perasaan bahwa Allah pasti mencintainya bila niat sudah baik padahal kualitas dan pelaksanaan ’amalnya bermasalah. Maka Nabi Daud ’alihis-salaam sangat memperhatikan apa saja perkara yang bisa mendatangkan cinta Allah pada dirnya. Di dalam Al-Qur’an disebutkan bahwa Allah mencintai Ash-Shobirin (orang-orang yang sabar). Siapakah yang dimaksud dengan Ash-Shobirin? Apa sifat dan perbuatan mereka sehingga menjadi dicintai Allah?

”Dan berapa banyak nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah karena bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.” (QS Ali Imran ayat 146)

Keempat, Nabi Daud ’alihis-salaam memohon kepada Allah agar menjadikan cinta Allah sebagai hal yang lebih dia utamakan daripada dirinya sendiri, keluarganya dan air dingin. Kemudian pada bagian akhir doa ini Nabi Daud ’alihis-salaam kembali menegaskan betapa beliau sangat peduli dan mengutamakan cinta Allah. Sehingga beliau sampai memohon kepada Allah agar cinta Allah yang ia dambakan itu jangan sampai kalah penting bagi dirinya daripada cinta dirinya terhadap dirinya sendiri, terhadap keluarganya sendiri dan terhadap air dingin.

Mengapa di dalam doanya Nabi Daud ’alihis-salaam perlu mengkontraskan cinta Allah dengan cinta dirinya sendiri, keluarganya dan air dingin? Sebab kebanyakan orang bilamana harus memilih antara mengorbankan diri dan keluarga dengan mengorbankan prinsip hidup pada umumnya lebih rela mengorbankan prinsip hidupnya. Yang penting jangan sampai diri dan keluarga terkorbankan. Kenapa air dingin? Karena air dingin merupakan representasi kenikmatan dunia yang indah dan menggoda. Pada umumnya orang rela mengorbankan prinsip hidupnya asal jangan mengorbankan kelezatan duniawi yang telah dimilikinya.

jadi bagian terakhir doa Nabi Daud ’alihis-salaam mengandung pesan pengorbanan. Ia rela mengorbankan segalanya, termasuk dirinya sendiri, keluarganya sendiri maupun kesenangan duniawinya asal jangan sampai ia mengorbankan cinta Allah. Ia amat mendambakan cinta Allah. Nabi Daud ’alihis-salaam sangat faham maksud Allah di dalam Al-Qur’an:

“Katakanlah: “Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.” (QS At-Taubah ayat 24)

 

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan orang-orang yang mensucikan diri.”
[al Baqarah:222]

” Katakanlah: “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
[ali Imran:31]

“Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.”
[ali Imran :146]

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertawakkal kepadaNya.”
[ali Imran: 159]

“Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebajikan.”
[al Maidah: 93]

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertakwa.”
[at Taubah:7]

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil.”
[al Mumtahanah:8]

“Sesungguhnya Allah mencintai orang yang berperang dijalanNya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.” [as Saff :4]

Special Sharing

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah…

I had the opportunity to sit as an audience to a very inspiring speech by a great speaker. His words were wise, full of motivation and inspiration, and of hope for us, young muslim daeis to shine as great Muslim leaders and thinkers of the world!

Hopefully this sharing will boost our spirit and iman, and remind us again of the very reason of why we are in this path in the first place.

He first started by giving us a quick update on the situation of lands where Muslim warriors are fighting for this Deen, i.e. the current update in Iraq and Palestine. The Iraqis have taught the US army a very important lesson that it is NOT easy to fight a group of soldiers, who fights for the cause of Allah.  And he is confident that US will be withdrawing from Iraq soon. Same goes with Palestine, it is a proof that it is not easy to defeat strong-willed/faithful Muslims.

He continued to share his fatherly advice and here, I will share some of them insyaAllah:

Some advices from him:

  • Malaysians actually have many advantages more than other Muslim countries. This advantage means that we have more to contribute in terms of dakwah and in making changes to the ummah and the world! Think in a bigger scope, when you aim, aim to become the leaders of the world! Not just for Malaysia.
  • Don’t be easily satisfied with your current achievement, instead look and aim higher.
  • Have a ‘clear tarbiyah’ from the beginning, plan this stage well. If you feel at this stage, things are difficult now, don’t worry, insyaAllah it will be easier later. Be patient, be steadfast and do not give up easily.
  • We must develop an understanding of the world, the issues around it, the history etc. Do this little by little, analyse it well, and ‘it will appear’. This means that we may not understand the world as it is at the moment, but by reading, analyzing and discussing with others, we will have that understanding which will help Islam.
  • We must understand that knowledge is very powerful, it has the power to change the world. He gave us an example of how an important discovery based on knowledge has given political achievements to a country:

According to him, Albert Einstein (Note: he is a Jew who supports Zionism) has approached the President of US, regarding his idea and discovery of the atom in the development of a powerful weapon: the atomic bomb. The US president was interested. However there was a price to pay for it.

As a return of the idea/favour, the US promised to help Israel in its establishment of the Israel state. And since then and until now, US is still keeping to that promise and is still helping Israel.

(Note: I have made some further reading on Einstein on this matter, which can be found at the end of this note. Indeed, he is a strong supporter of Zionism!)

That is to show that you can do many things with science, knowledge and discovery. In the instance above, with the use of atomic bomb as weapon for its military strategy, US had made important political achievements and rise to become a very strong and powerful state.

  • It all starts with knowledge and the will to think, think, and keep on thinking. Our speaker said it is not necessary to have the best lab to do work to achieve something; we just need to use our brains and keep it working. Even without a lab, we can do it insyaAllah.
  • Therefore, in fighting the enemies of Islam, let’s not have the idea that one area is more important than the other. Yes, it is important to have mujahids to be fighting with swords against the kuffar i.e. jihad missions, but it is also as important to challenge our enemies using the same weapons and materials that they use. That is, challenging them through knowledge, science, economy, media, literatureetc . Therefore we must be aware of the importance of strengthening our literature ‘team’, media ‘team’, economic ‘team’, science ‘team’, and of course to have a strong base of  knowledge of the Quran and Sunnah.
  • Again, he stressed to us that it is crucial to join in the industry of art, economy, science and technology; it is actually a tarbiyah for ourselves. Let’s produce economic leaders, digital leaders and even psychologists who can master the analysis of the heart.
  • He advised also to ‘double your ability and capacity, and you can do other things that other people cannot do. It may be simple things but it can give high impact to other people. We can’t win if we do not have anything in our pocket.’
  • He also gave an example of how the knowledge of architecture can give deep meanings to a person. For example, when building a mosque, it comprises of different parts with its own meaning and symbolization for example:

a) The shape of the dome of the mosque is like a mother embracing her child with love. This symbolizes that a mosque also embraces all the musolli there.

b) One tall minaret shows that Allah is one.

c) The mihrab shows the importance of a leader in leading the Muslims.

  • It is now the era of technology, of TVs, computers, mobile phones and others. It is a time where the knowledge of moving electrons, photons collisions etc makes up the digital system and our life is ‘electronic’ now. Therefore, become digital leaders! Know the digital system. If you know it, then spread the knowledge and let all muslims be knowledgeable in this area as well. Be advisors to established magazines (of the digital system)! Form a club with 100 branches and become teachers to others on this system. His words: “ YOU are the digital leaders!

  • Don’t separate ourselves from the technology/ digital world. We can do more for the da’wah if we have this knowledge. At the moment, technology is the language that people are speaking. Therefore, let’s speak the same language as others and spread da’wah through this. You will be stronger if you know a language that the people at the place are speaking. He gave an example, if we were to be in UK and do not know a single English, we will be strangers and will not be able to communicate with the people at all.
  • The ummah is really waiting for us to lead them.

  • And we in Malaysia must not be selfish; we must share our knowledge to help other Muslim countries. Carry our experience to the Muslim countries for example, the Arab countries, Pakistan, Sudan and other poor Muslim countries, as they haven’t got what we have, they haven’t got the same opportunity as us to study and live comfortably.
  • DON’T be a ‘Malaysian only’, but give to other Muslims in other countries too. Be a great MUSLIM.
  • Never say it is enough. Never stop! Do more, read more, work more.

His tips on becoming more active as preparation for us and the next generation to become strong daies

A)     Our health must be better than others because:

-we do not smoke. So no smoking! Smoking is a cause of illness.

– no wine drinking

-we have clean bodies, not sick, no AIDS etc.

-our strong iman contributes to our health. For example, if we follow the sunnah to not eat too much, it will give good effect to our health

B)      We can get our next Muslim generation ready to become great Muslims who will work for the ummah, that is, our children and babies. Prepare them from a young age to be daeis. Spend time with them, play football with them, swim etc, and then teach them solat and good character. In the next 5 years, he will be a good gentleman, respective and wise. We also have the field! The mosque, so bring them there and do activities there. Remember, they are the future duat.

C)     Develop our creativity. Discover this field, be great thinkers. We must be able to think of solutions to any problems.

D)     Do not be sad/worried but be happy always. This will help us to be more active insyaAllah.

I certainly hope that anyone who is reading this (especially myself) will take this as a good motivation and inspiration, and to carry the aspiration to become great Muslim leaders and thinkers in the very near future, insyaAllah.

One take home message that I definitely got from his speech is the importance to be excellent in our studies as we have the ability to change the world from our knowledge. InsyaAllah, it is a good booster for myself to work and study harder for the sake of Allah and the ummah.

Jzkk to the speaker.

Salam wbt

*Note on Einstein:

Einstein was born of middle class Jewish parents. He emerged at 26 years of age as one of the greatest scientists in history. He brought the military potential of atomic energy to the attention of President Franklin D Roosevelt in a letter of Aug 2, 1939. He regretted the use of nuclear weapons on cities and the atomic armaments race. Although deeply interested in Zionism, he declined the offer of the presidency of Israel in 1952.

(Page 41-42a Encyclopedia Americana Volume 10)

Inspired by them..

Just a lil bit of reflection that I wrote after attending a talk by Ismail Patel (of Friends of Al Aqsa) in Leicester Uni, somewhere in February this year.

**

Sometimes, (although this may sound silly), I would put my fingers around the neck to feel the carotid pulse, and check if I’m still alive. And at other times, I would try to feel the apex beat (in layterm it is the area where your heart beats strongest on the left side of the chest) to see if my heart is still thumping (and Alhamdulillah it never fails to beat so far=) ). Oops, this is sounding a bit too medic now hehe.

When I am fully assured that my heart is still beating, happily flowing blood to the rest of my system, I’d then feel this great sense of gratefulness to be alive. Because sometimes we take our living in this world for granted, and we forget to thank Allah for giving us this great ‘nikmat’. Sometimes we forget to just stop and think that it is such a magnificent gift to still be able to inhale and exhale FREE air, to have FOUR limbs instead of just 3, to use the eyes to look around and see the different colours of the world, to be able to listen to our friends’ chattering away and so much more.

But some people are not so fortunate. Not as lucky as us. They wake up to the sound of explosives, of bombs flying away, they may even wake up realizing that their mom/dad is not there anymore by their side. They may have lost their siblings too and not have anyone to play with anymore. And we’re talking small children here, babies even. And worse still, they may be the victims of those who have no heads and no hearts at all; these innocent kids are wounded, shot to death even.

That’s what happened, and is happening in Palestine at the moment. The civilians are wounded, physically and emotionally and are faced with cruelty and atrocities and other unbelievable inhumane acts. How would YOU feel if it is your own daughter/son/sister/brother who has to face this every single day? In fact, they really are our own sisters/brothers, our own daughters/sons too. Maybe we are not tied together through blood, but we are definitely bonded for life through this akidah, this beautiful faith and our obedience to Allah the Only One God that, they too worship!.. Allahuakbar~

I went to a talk by Ismail Patel recently (he’s the founder of Friends of Al Aqsa, which is based in Leicester) and according to him 85% of Palestinians are living in poverty. Hundreds of them are unable to get the proper health service and help and is in danger of dying, and supply of important medications are not even enough for these people.

And imagine, when the war hit Palestine, the phosphorus bomb was used, and the Palestine doctors didn’t know how to treat the wounded ones at first, as never had they encountered those kind of wounds before. Such a game that the Zionists are playing, it is disgusting! From my own reading, the phosphorus bomb is a chemical substance that is used as weapons which causes severe burns sometimes burning the skin to the bone; and the entire body of a victim may be burned in just an hour.

The Power Plant was destroyed too, schools were not able to function, hospitals with its operating theatres, incubators for babies (just to name a few) can’t function too.

Behind their sufferings and sacrifices, I am still very much awed to the fact that they are the chosen ones, those who are given the opportunities by Allah to be warriors of this religion. They are the ones who will uphold Islam in good and bad times, and they are very near to achieve martyrdom and succeed in the hereafter insyaAllah.

This is very much an inspiration to myself. The Palestinians are close to be rewarded with Jannah (with Allah’s willing of course), but how about me? Have I done enough for this religion to be able to get as near as them? With my very very very little contibutions to this Deen already, will Allah choose me too?

O Allah, there is nothing, NOTHING that I want more than to just see your face, and meet you in Jannah one day~ Please choose me too, to be one of your obedient servant like the Palestinians who are fighting for You. Please make me a humble ‘Abd to You, one who is strong enough do anything for You, and keep guiding me as I am no one without You~

Lastly, let us all remember the Palestinians and learn from them of their motivation to keep persevering in this, that is: to please Allah and attain His rewards and blessing in the hereafter. Never forget them- in our prayers and in everything that we do. They are there fighting in this war against the taghut; it’s their jihad, and it is actually ours too.

For we are brothers and sisters; and their sufferings are ours too.

Let us make people aware of the situation in Palestine/Gaza. Open our eyes and hearts and spread the words~

Zerokan Diri Dengan Trilogi Tarbiyah

Salam warahmatulahi wabarakatuh!

Harap sihat semuanya. Kalau tak sihat, cepat2 cari ubat. Atau cari doctor in the house( dkt Al-Ansar tu kan ada) ^_^

Setelah sekian lama tak menulis, rasa nak share jugakla sedikit… Nak ambil daripada salah satu buku favourite ie From Zero to Hero!! Yes, jom kita jadi hero~

Tajuknya adalah: Zerokan Diri Dengan Trilogi Tarbiyah

Pernah dengar apa itu trilogi tarbiyah? Clue nya: 3 T. Ok, bagi masa 1 minit untuk kita semua berfikir…bermula dari..sekarang!

..

..

..

Tet! Masa dah time. Jawapannya ialah: Tilawah, Tazkiyah dan Ta’lim.

Ok, soalan kuiz seterusnya: Namakan beberapa tempat dalam Quran yang menyebut tentang 3 T ni. Ok masa diberi 1 minit, bermula sekarang!

..

..

..

Betul..pandai semua orang, masing2 dah tanda dah di Quran masing2 kan? Alhamdulillah..Jawapan nya ada banyak contohnya, jom kita sama2 check ya:

Al Baqarah 151, Ali Imran 129, Ali Imran 164, Al Jumuah ayat 2. Sekadar melihat salah satu ie dari Surah Jumuah yang berbunyi begini:

“Dialah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf  seorang Rasul di antara mereka yang membacakan ayat-ayatNya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah(As sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata.”

Ayat ini menunjukkan kepada kita suatu sistem yang jelas iaitu:

Tilawah: Membacakan ayat-ayat Allah

Tazkiyah: Mensucikan jiwa

Ta’lim: Mengajar al kitab dan hikmah

Trilogi tilawah-tazkiyah-taalim ini membawa seseorang atau sesuatu kaum dari titik nol( hidup dalam kejahilan, buta huruf d sbgnya) kepada puncak Hero (menjadi muslim super hebat, sahsiahnya, ibadatnya, dan kehidupannya).

(Err..baby ni pun nak jadi muslim super hebat insyaAllah. InsyaAllah kita pun juga kan?)

Jom kita sama2 lihat contoh peribadi Muslim yang terbentuk hasil 3T ini. Lihatlah Umar, sebelum dan sesudah tarbiyah. Umar yang keras, sebelum mengenal Islam, hidup dalam kejahilan, setelah mengenal Islam, menjadi seorang yang sangat mudah menangis saat mendengar ayat suci Al Quran. Bagaimana Bilal pula, budak hamba yang hina di mata kafir Quraisy menjadi mulia di mata Nabi dan Allah.Lihat pula Abu Bakar, lembut hatinya namun pada suatu saat yang tepat mampu tegas menumpaskan kemurtadan.

Untuk menzerokan diri, mulakan dengan tilawah: Membaca dan mengkaji ayat Allah untuk menggali kefahaman sebenar tentang Islam. Dalam surah Al Alaq 1-5 , Allah berfirman:

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah, Yang Mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam, Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Menurut Rofi’ Munawwar, tilawah itu ibarat membaca Al Quran seperti menyemak sepakbola, ke mana bola bergerak di ikuti dengan cermat sehingga tidak sampai kehilangan titik di mana bola itu jatuh. Cermat dan hati-hati. Menurut Fakhruddin Lc, tilawah itu olahraganya mata, bergerak ke bawah, ke atas, mengikut tanda bacaan yang sepatutnya, dan akan menyehatkan mata dan hati.

Ok, jom kita bercerita pula tentang Tazkiyah. Tazkiyah itu adalah satu proses pembersihan jiwa manusia dari kotoran dan kegelapan jahiliyah. Ia suatu proses perbaikan, penjagaan dan pemeliharaan, Tazkiyah memperbaiki nafs, mendidik tabiat, menguatkan manusia kepada suatu darjat yang tertinggi…

Outputnya pula? Pastinya insyaAllah mendapat kebersihan jiwa, rasa indah melakukan ibadah, pembersih kecenderungan negatif, memotivasi melakukan kebaikan, sukses dunia akhirat..insyaAllah….

Bila jiwa bersih dan suci, maka akan mudah kita menerapkan Islam dengan ikhlas. Seperti gelas bersih, banyak manfaatnya berbanding gelas yang kotor. Adapun hati yang pendengki, yang kotor, yang busuk, dipenuhi pula dengan prasangka buruk, kekikiran, kejahatan, konspirasi dan tuduhan. Ia sibuk gelisah  akan kejayaan orang lain dan tidak sempat berbuat kebaikan sendiri. Inilah contoh musibah besar kotornya hati, moga kita terhindar daripadanya.

Apa pula Ta’lim? Ta’lim ialah menambah ilmu, pengajaran, pendalaman, pengkajian nilai untuk memampukan diri, meledakkan potensi dan mengefektifkan energi. Jom kita sama2 memberi manfaat dan mengajarkan apa yang kita ketahui juga kepada orang lain, agar manfaat dapat dikongsi bersama~

Trilogi tarbiyah akan mampu membawa umat dari kesesatan yang nyata kepada perubahan yang jelas, menjadi sebaik-baik umat yang memberikan manfaat bagi seluruh manusia. Allah berfirman:

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. ..” Ali Imran 110.

Jadi, kawan2 adik2 kakak2, jom kita hebatkan diri kita dengan trilogi tarbiyah!!

Nota kaki: Terimakasih pada semua tuanpunya image yang saya amik dari Google Image..minta izin ya!

Above you is The Glorious Caretaking Lord

Dear God, dear Glorious Allah,

Thank you,
For always being there,
for bringing me light and guidance,
when I’m alone and weak,
when I’m utterly helpless and feel hopeless,
when I feel down and when I’m sad.

Thank you,
For always listening,
For being there when I need someone to talk to,
For being with me through good times and bad times,
For making me who I am today.

Thank you,
For the precious gift of Al-Quran
That is an inspiration,
An encouragement,
To be the best that I can ever be.

Thank you,
For showing me the right from the wrong way,
For bestowing me with Your Love and Your Mercy,
And for guiding me to find You,
The One True Love.

On the authority of Abu Dharr Al-Ghafari, of the prophet is that among the sayings he relates from his Lord is that He said:

“O My servants, I have forbidden oppression for Myself and have made it forbidden amongst you, so do not oppress one another.

O My servants, all of you are astray except for those I have guided, so seek guidance of Me and I shall guide you. O My servants, all of you are hungry except for those I have fed, so seek food of Me and I shall feed you. O My servants, all of you are naked except for those I have clothed, so seek clothing of Me and I shall clothe you. O My servants, you sin by night and by day, and I forgive all sins, so seek forgiveness of Me and I shall forgive you.

O My servants, you will not attain harming Me so as to harm Me, and you will not attain benefiting Me so as to benefit Me. O my servants, were the first of you and the last of you, the human of you and the jinn of you to become as pious as the most pious heart of any one man of you, that would not increase My kingdom in anything. O My servants, were the first of you and the last of you, the human of you and the jinn of you to be as wicked as the most wicked heart of any one man of you, that would not decrease My kingdom in anything. O My servants, were the first of you and the last of you, the human of you and the jinn of you to rise up in one place and make a request of Me, and were I to give everyone what he requested, that would not decrease what I have, any more than a needle decreases the sea if put into it.

O My servants, it is but your deeds that I reckon up for you and then recompense you for, so let him who finds good praise Allah, and let him who finds other than that blame no one but himself.”

Related by Muslim

Ama Zilna

Approaching God with our hearts
No fear nor grief for whom He guides
His rope is strong and will never waver
His provision is there for all who are in need

In every place, at every time
Above you is The Glorious Caretaking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves you and will never forget you

Do we know our Lord?
Do we see our Lord�s blessings?
Do we know our Lord?
Do we thank Him… or have we forgotten..
that His servants… we are

In His Dominion we exist for as long as He wills
And we call upon His bounty through prayer
And seek His favors through hope
For He is our refuge when difficulty strengthens its hold

In every place, at every time
Above you is a Gloriouscare Taking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves and will never forget you

Do we know our Lord? Do we see our Lord�s blessings?
Do we know our Lord? Do we thank Him… or have we forgotten..
that His servants… we are

My heart is Allah�s, My soul is Allah�s
My wealth is Allah�s

Ayuh berlumba!

Daripada buku: ‘Saksikan Bahawa Aku Seorang Muslim” Salim A Fillah.

Motivasi Islam selalu menyentuh sisi-sisi kompetisi. Adakalanya generasi belakangan bisa memenangkan kompetisi dalam hal pahala yang mereka peroleh. Tapi generasi awal menjadi penabung pahala yang tiada henti kerana keteladanan  yang telah mereka bingkai. Keteladanan menjadi ikutan berharga bagi penerusnya di perputaran zaman.

Seagung-agung kompetisi yang pernah ada di muka bumi adalah kompetisi berkorban. Berkorbanlah untuk mendapatkan redha Allah, ampunanNya, dan syurgaNya yang begitu indah tak tergapai angan!

Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik; [Ali Imran133-134]

Waktu menghabiskan sebuah kurma yang sudah ada di mulut terasa begitu lama bagi ‘Umair bin Al Hammam untuk menyambung seruan kompetisi. Inilah perasaan seorang pemenang. Ia memuntahkan kurma dan mengatakan “Aku mencium wanginya syurga dari balik bukit ini.” Medan Badar dan Uhud menjadi saksi betapa banyak kompetisi agung ini terjadi. Bahkan di antara ayah yang pincang dan anak yang terlalu belia, sampai salah satunya berkata, “Kalau saja bukan syurga tujuan kita, tentu aku akan mengalah pada Ayah…”

Sesungguhnya orang-orang yang berbakti (dengan taat dan amal kebajikan), tetap berada di dalam Syurga yang penuh nikmat:
Mereka berehat di atas pelamin-pelamin (yang berhias), sambil melihat (segala keindahan dan kemuliaan yang disediakan untuk mereka di situ).
Engkau dapat melihat pada muka mereka: cahaya nikmat yang mereka perolehi.
Mereka diberi minum dari satu minuman yang termeterai bekasnya,
Meterainya kasturi; – dan untuk (memperolehi nikmat kesenangan) itu hendaknya berlumba-lumba mereka yang ingin merebut kelebihan dan kesenangan; [Al Muthaffifin 22-26]

Kompetisi itu, begitu menarik. Tetapi mengapa masih saja ada yang belum mendaftar? Bayangkan lah engkau wahai Tuan, suatu ketika menjadi panitia suatu lumba lari. Peserta telah terdaftar dan masing-masing telah bernombor punggung dan bertanda dada. Start! Dan semua berlari. Lalu di sana ada seorang berpakaian rapi. Ia ikut berlari. Dari start hingga finish. Tanpa mendaftar. Tak ada nombor punggung. Tak ada tanda peserta di dada. Dan ia menang! Benar, ia menang! Lalu meminta hadiah. Adakah engkau, wahai Tuan, akan memberi?

Ya. Terserah engkau. Tetapi mereka yang mendaftar menjadi sulit menerima keputusanmu. Tetapi terserah engkau. Sebagaimana dalam kompetisi kehidupan yang berjalan di alur waktu dan terpentas di atas bumi, terserah Sang Penguasa, yang berfirman:

“Dan orang-orang yang kafir pula, amal-amal mereka adalah umpama fatamorgana di tanah rata yang disangkanya air oleh orang yang dahaga, (lalu ia menuju ke arahnya) sehingga apabila ia datang ke tempat itu, tidak didapati sesuatu pun yang disangkanya itu…” An-Nur 39

Hidup ini kompetisi. Dan syahadat itulah, yang telah menegaskan kurnia hidayah bagi kita, adalah tanda keikutsertaaan yang diberikan Sang Penguasa. Maka ada manusia bodoh yang harus kita tunjukkan jalan, kerana mereka bersemangat berlumba tanpa mendaftar, tanpa tanda Syahadat di dadanya. Dan kitapun kadang menjadi manusia bodoh lain yang harus ditegur, kerana meski sudah mendaftar, terkadang lebih suka duduk-duduk di garis start, merasa cukup dengan status keIslaman itu.

Islam, adalah iman dan amal soleh. Islam adalah mendaftar dan berlari dengan kekuatan penuh!

Jika engkau telah mendaftar dengan ikrar Syahadatmu, berlarilah menuju Allah saudaraku. Hingga seperti Musa dalam larinya, kita akan terengah berkata

“…Itulah mereka sedang menyusuli aku. Dan aku bersegera kepadaMu Ya Rabbi, agar Engkau redha kepadaku.” (Thaha 84)