Zerokan Diri Dengan Trilogi Tarbiyah

Salam warahmatulahi wabarakatuh!

Harap sihat semuanya. Kalau tak sihat, cepat2 cari ubat. Atau cari doctor in the house( dkt Al-Ansar tu kan ada) ^_^

Setelah sekian lama tak menulis, rasa nak share jugakla sedikit… Nak ambil daripada salah satu buku favourite ie From Zero to Hero!! Yes, jom kita jadi hero~

Tajuknya adalah: Zerokan Diri Dengan Trilogi Tarbiyah

Pernah dengar apa itu trilogi tarbiyah? Clue nya: 3 T. Ok, bagi masa 1 minit untuk kita semua berfikir…bermula dari..sekarang!

..

..

..

Tet! Masa dah time. Jawapannya ialah: Tilawah, Tazkiyah dan Ta’lim.

Ok, soalan kuiz seterusnya: Namakan beberapa tempat dalam Quran yang menyebut tentang 3 T ni. Ok masa diberi 1 minit, bermula sekarang!

..

..

..

Betul..pandai semua orang, masing2 dah tanda dah di Quran masing2 kan? Alhamdulillah..Jawapan nya ada banyak contohnya, jom kita sama2 check ya:

Al Baqarah 151, Ali Imran 129, Ali Imran 164, Al Jumuah ayat 2. Sekadar melihat salah satu ie dari Surah Jumuah yang berbunyi begini:

“Dialah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf  seorang Rasul di antara mereka yang membacakan ayat-ayatNya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah(As sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata.”

Ayat ini menunjukkan kepada kita suatu sistem yang jelas iaitu:

Tilawah: Membacakan ayat-ayat Allah

Tazkiyah: Mensucikan jiwa

Ta’lim: Mengajar al kitab dan hikmah

Trilogi tilawah-tazkiyah-taalim ini membawa seseorang atau sesuatu kaum dari titik nol( hidup dalam kejahilan, buta huruf d sbgnya) kepada puncak Hero (menjadi muslim super hebat, sahsiahnya, ibadatnya, dan kehidupannya).

(Err..baby ni pun nak jadi muslim super hebat insyaAllah. InsyaAllah kita pun juga kan?)

Jom kita sama2 lihat contoh peribadi Muslim yang terbentuk hasil 3T ini. Lihatlah Umar, sebelum dan sesudah tarbiyah. Umar yang keras, sebelum mengenal Islam, hidup dalam kejahilan, setelah mengenal Islam, menjadi seorang yang sangat mudah menangis saat mendengar ayat suci Al Quran. Bagaimana Bilal pula, budak hamba yang hina di mata kafir Quraisy menjadi mulia di mata Nabi dan Allah.Lihat pula Abu Bakar, lembut hatinya namun pada suatu saat yang tepat mampu tegas menumpaskan kemurtadan.

Untuk menzerokan diri, mulakan dengan tilawah: Membaca dan mengkaji ayat Allah untuk menggali kefahaman sebenar tentang Islam. Dalam surah Al Alaq 1-5 , Allah berfirman:

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah, Yang Mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam, Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Menurut Rofi’ Munawwar, tilawah itu ibarat membaca Al Quran seperti menyemak sepakbola, ke mana bola bergerak di ikuti dengan cermat sehingga tidak sampai kehilangan titik di mana bola itu jatuh. Cermat dan hati-hati. Menurut Fakhruddin Lc, tilawah itu olahraganya mata, bergerak ke bawah, ke atas, mengikut tanda bacaan yang sepatutnya, dan akan menyehatkan mata dan hati.

Ok, jom kita bercerita pula tentang Tazkiyah. Tazkiyah itu adalah satu proses pembersihan jiwa manusia dari kotoran dan kegelapan jahiliyah. Ia suatu proses perbaikan, penjagaan dan pemeliharaan, Tazkiyah memperbaiki nafs, mendidik tabiat, menguatkan manusia kepada suatu darjat yang tertinggi…

Outputnya pula? Pastinya insyaAllah mendapat kebersihan jiwa, rasa indah melakukan ibadah, pembersih kecenderungan negatif, memotivasi melakukan kebaikan, sukses dunia akhirat..insyaAllah….

Bila jiwa bersih dan suci, maka akan mudah kita menerapkan Islam dengan ikhlas. Seperti gelas bersih, banyak manfaatnya berbanding gelas yang kotor. Adapun hati yang pendengki, yang kotor, yang busuk, dipenuhi pula dengan prasangka buruk, kekikiran, kejahatan, konspirasi dan tuduhan. Ia sibuk gelisah  akan kejayaan orang lain dan tidak sempat berbuat kebaikan sendiri. Inilah contoh musibah besar kotornya hati, moga kita terhindar daripadanya.

Apa pula Ta’lim? Ta’lim ialah menambah ilmu, pengajaran, pendalaman, pengkajian nilai untuk memampukan diri, meledakkan potensi dan mengefektifkan energi. Jom kita sama2 memberi manfaat dan mengajarkan apa yang kita ketahui juga kepada orang lain, agar manfaat dapat dikongsi bersama~

Trilogi tarbiyah akan mampu membawa umat dari kesesatan yang nyata kepada perubahan yang jelas, menjadi sebaik-baik umat yang memberikan manfaat bagi seluruh manusia. Allah berfirman:

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. ..” Ali Imran 110.

Jadi, kawan2 adik2 kakak2, jom kita hebatkan diri kita dengan trilogi tarbiyah!!

Nota kaki: Terimakasih pada semua tuanpunya image yang saya amik dari Google Image..minta izin ya!

4 thoughts on “Zerokan Diri Dengan Trilogi Tarbiyah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s