Heart To Heart

Al Quran Dusturuna

Posted on: April 17, 2011

Bismillahirrahmanirrahim…

“Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa,” (Al Quran 2:2)

Dari Umar Al Khattab ra bahawa N.Muhammad saw bersabda, “Sesungguhnya Allah mengangkat (martabat) sebahagian orang dan merendah sebahagian lainnya dengan sebab Al Quran.” (Riwayat Muslim)

Dari Usman bin ‘Affan ra telah berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sebaik-baik manusia di antara kamu adalah orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarkannya.” (Riwayat Bukhari)

Dari Abu Umamah ra dia berkata: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda, “Bacalah Al Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat menjadi syafaat (penolong) bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim)

Dari Ibnu Mas’ud ra bahawasanya N.Muhammad saw bersabda, “Yang paling layak mengimami kamu dalam solat adalah mereka yang paling fasih membaca AlQuran.” (Riwayat Muslim)

Cukuplah dengan dalil-dalil di atas untuk membuatkan seseorang bersemangat dan berlumba-lumba untuk menguasai ilmu Al Quran dan mengamalkannya dalam segenap kehidupan inshaAllah. Mengapa penting untuk kita menguasai ilmu Al Quran? Sepertimana penting untuk kita menguasai bidang-bidang ilmu yang lain untuk kemaslahatan umat manusia, sebagai contoh penguasaan ilmu perubatan penting untuk menyediakan khidmat kesihatan yang baik untuk masyarakat. Ilmu fizik dan astronomi pula misalnya penting untuk membolehkan ramalan-ramalan cuaca dan keadaan alam untuk membantu persediaan menghadapi bencana alam misalnya.

Bagaimana pula dengan Al Quran? Bukankah ia sumber segala ilmu-ilmu yang ada di dunia ini? Tapi mengapa sukar untuk kita merasakan dan mengakui hal ini? Jawapannya tidak lain tidak bukan kerana kita sendiri tidak memahami isi kandungan Al Quran apatah lagi mengkajinya. Bagaimana kita bisa mengkaji sesuatu yang tidak kita fahami? Dan bila tidak faham, lebih jauhlah untuk kita mengamalkannya dalam kehidupan. Sedangkan Al Quran mengandungi arahan-arahan dan panduan untuk menyelesaikan segala masalah dan urusan kehidupan.

Jika kita mengimbau kembali sirah Nabi Muhammad saw, kepesatan ilmu pengetahuan yang mencapai kemuncaknya pada zaman Abassiyah bermula sejak wahyu pertama diturunkan. Penguasaan para sahabat terhadap ilmu Al Quran membolehkan mereka membentuk suatu tamadun yang pernah menjadi ‘World Order’. Mengapa kini kita berada dalam keruntuhan sosial? Seolah-olah era jahiliyah kembali berkembang. Astaghfirullah.

Yang pastinya, penyelesaiannya telah lama kita miliki (iaitu Al Quran dan Hadis). Usaha para sahabat untuk membukukan Al Quran tidak sia-sia. Namun, ia akan menjadi sia-sia sekiranya kita tidak berusaha untuk memahaminya dan mengamalkannya.

Di zaman kepesatan ilmu ini, sepatutnya kita semua berlumba-lumba untuk memahami Al Quran. Dan menjadikannya ‘dusturuna’ (perlembagaan kita). Terdapat banyak cara untuk menjadi generasi yang celik Al Quran inshaAllah.

Antaranya adalah dengan mentadabbur ayat-ayat Al Quran setiap kali membacanya. Tadabbur Al Quran itu akan lebih berkesan sekiranya kita memahami sebab-sebab nuzul ayat itu, dan menghayati pemilihan bahasa yang Allah gunakan dalam ayatNya. Juga, apabila membacanya, lebih baik sekiranya kita dapat membacanya dengan betul (makhraj huruf, dan hukum tajwidnya). Kerana Al Quran adalah sesuatu yang tidak dapat ditandingi kecantikan bahasanya. Ia bukanlah sekadar tulisan kuno atau buku-buku biasa, tetapi ia merupakan ayat-ayat Allah buat hamba-hamba yang disayangiNya. Jadi sewajarnya kita berdisiplin apabila membacanya sebagai tanda memuliakannya dan menghormatinya.

Di sini turut dikongsikan beberapa bahan bacaan berkaitan ilmu tajwid dan sebab nuzul ayat Al Quran inshaAllah…

-          http://xa.yimg.com/kq/groups/22708266/975875608/name/Pedoman_Daurah_Al-Quran.pdf

-          Buku: Stories of the Quran by Ibn Kathir

Muhasabah Pasca SCUK ‘11

http://ikramuke.org/v3/?p=577

1 Response to "Al Quran Dusturuna"

jazakillahukhair farah for the sharing

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: